EKOIDĖJOS 2015

Sveikiname Dzūkijos pagrindinę mokyklą laimėjus nacionalinį moksleivių konkursą „Ekomokykla 2015“ su ekoidėja „Ką pasėsi, tą ir pjausi“.

Dėkojame visoms mokykloms pateikusioms idėjas ir linkime sėkmės jas įgyvendinant!

Ekoidėjas vertino kompetentinga komisija:

  • Rimvydas Šinkūnas- LR aplinkos ministerijos aplinkos projektų valdymo agentūros projektų vadovas 
  • prof. Stasys Paulauskas - darnaus vystymosi teorijos ir praktikos plėtotojas, Naujadaros grupės „Eksponentė“ vadovas
  • Stasė Mameniškienė – Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro metodininkė
  • Erlandas Paplauskis- Pajūrio regioninio parko vyriausiasis ekologas
  • Artūras Nečejauskas - aplinkosaugos, gamtosaugos ir ekologijos entuziastas
  • Michailas Denisenko - Ekologų klubo "Žalioji žemė" vadovas


Laimėtus prizus mokyklai išsiųsime paštu.

Kurkime pasaulį, kuriame bus gera gyventi mums ir ateities kartoms!

Dalyviai

Mokykla: Kauno raj. Domeikavos gimnazija

Mokykla: Kauno raj. Domeikavos gimnazija
Miestas: Domeikava

Ekoidėjos aprašymas:

Nuo 1998 m. dalyvaujame rajono organizuojamuose aplinkosauginiuose projektuose ,,Moksleiviai - bendruomenei''. 2006 m. įgyvendinome projektą ,,Žalioji klasė - sode''. Turime puikią lauko klasę, kurioje esant palankioms oro sąlygoms veda pamokas įvairių dalykų mokytojai, vyksta renginiai. Klasė yra didžiuliame vaismedžių sode, todėl esame įsitikinę, kad vedamos pamokos susijusios ne tik su sveikata, bet ir gamtos saugojimu, stebėjimu, meile gamtai. Manome, kad mūsų klasė ir yra ta ekoidėja, kurią mes jau seniai įgyvendinome ir naudojame, nes tai padeda ne tik pilietiniam, bet ir ekologiniam ugdymui, juk saugai pirmiausia tai, ką pats gerai išmanai ir sukuri. Esame įsitikinę, kad jaunus žmones reikia mokyti elgtis su žeme, gėle, medžiu, slieku, nes tik nuo jų ekologinio intelekto priklausys žemės ateitis

Mokykla: Martyno Mažvydo progimnazija

Miestas: Klaipėda
Ekoidėjos pavadinimas: „Maisto sauga ir sveikata“

Ekoidėjos aprašymas:
5-8 klasių mokiniai, besidomintys maistu ir sveikata dalyvauja programoje ʺMaisto sauga ir sveikataʺ. Programos tikslas - išmokti pasirinkti sveikatai tinkamus maisto produktus. Šiam tikslui pasiekti pasikartojome sveikos mitybos principus, atlikome įvairius testus, lankėmės Maisto ir veterinarijos tarnyboje, atlikome nitratų testus vaisiuose ir daržovėse, virėme sriubą iš šviežių ir senų daržovių. Išsiaiškinime, kad daržoves ne visada sveika valgyti. Šviežiose daržovėse gausu nitratų, kurie yra sveikatai pavojingi. Aiškinomės iš kur atsiranda nitratai ir kaip sumažinti nitratų kiekį daržovėse, nuo ko tai priklauso. Mokiniai išmoko pasirinkti sveikatai tinkamesnius maisto produktus, kaip save apsaugoti ir saugoti. Mokiniams šios žinios pravers gyvenime, renkantis maisto produktus, auginant daržoves.

Mokykla: Palangos senoji gimnazija

Miestas: Palanga
Ekoidėjos pavadinimas: „Žaliųjų atliekų - rudeninių lapų pritaikymas popieriaus gamyboje“

Ekoidėjos aprašymas:

Lapai gali būti ne tik organine trąša, tačiau ir tinkama medžiaga pakuočių gamybai. Šaltiniai teigia, kad lapuose daug celiuliozės. Lapų plaušai - lapų indų kūlelių dalis. Jie yra labai standūs ir daug trumpesni už karnienos plaušus. Tačiau gal tas ʺkietas pluoštasʺ tiktų pakuotės gamybai. Antri metai pH sensoriumi tyrinėjame įvairių lapų tirpalus, bandome pasigaminti iš jų popierių. Nustatėme, kad lapų tirpalo rūgštingumas yra neutralus (svarbu popieriaus savybėms) ir pastebėjome, kad rugsėjo-spalio mėn. nukritusiuose lapuose celiuliozės kiekis yra didesnis nei lapkričio lapuose. Manome, kad celiuliozės kiekį mažina mikroorganizmai. Idėja svarbi, nes gamyba iš rudeninių lapų - tai tuo pačiu ir aplinkos taršos mažinimo būdas.

Mokykla: Telšių rajono Žarėnų ʺMinijosʺ vidurinė mokykla

Miestas: Žarėnai, Telšių r.sav.
Ekoidėjos pavadinimas: ʺNebūk abejingas. Rūšiuok teisingai“

Ekoidėjos aprašymas:
Žemės mėnesio (2015 m. 03 mėn. 20 d. - 04 mėn. 28 d.) renginiai mokykloje privertė susimąstyti apie žmogaus neigiamą įtaką mūsų planetai Žemei. Paskatino atsakingiau vartoti, rūšiuoti atliekas ir tausoti gamtinius išteklius. Kaip ir kasmet mokykloje paminėta Pasaulinė Žemės diena ir Pasaulinė vandens diena. Šiomis dienomis mokykloje vyko įvairūs renginiai. 6 ir 7 klasės mokiniai pristatė Pasaulinės Žemės dienos minėjimo atsiradimą, pertraukų metu buvo rodomi mokomieji filmukai apie gamtos grožį ir būtinybę ją saugoti, atliekų rūšiavimą, „Bulvių traškučio kelionė“, „Vandens tarša“. Po filmukų peržiūros vyko viktorina „Nebūk abejingas. Rūšiuok teisingai“, kurios metu mokiniai aktyviai pildė viktorinos klausimus. Mokiniai aktyviai diskutavo apie švaraus geriamojo vandens svarbą žmogaus sveikatai. Tai pagilino mokinių žinias apie aplinkosaugą, vandens svarbą, atliekų rūšiavimą, atsakingą vartojimą. Įgytas žinias apie atliekų rūšiavimą 1-12 klasių mokiniai pritaikė praktiškai dalyvaudami aplinkosauginėje akcijoje „Darom 2015“. Ir visa tai paskatino įsirengti atliekų rūšiavimo punktą mokykloje, kad visi mokiniai ir darbuotojai betarpiškai galėtų rūšiuoti atliekas.

Mokykla: Utenos Dauniškio gimnazija

Miestas: Utena
Ekoidėjos pavadinimas: „Briketų presavimo aparatas ir kuro briketai“

Ekoidėjos aprašymas:
Kiekvienas namuose turime nereikalingų popieriaus atliekų, tačiau daugelis net nesusimąstome, kad jas galima puikiai panaudoti buityje. Vienas iš variantų – kuras, nes Lietuvoje šildymas yra labai aktualus ir pakankamai brangus, nes daug išlaidų kainuoja apsirūpinimas žiemai, tačiau šildyti būstą vis tiek reikia. Mūsų komanda siūlo pasigaminti briketų gaminimo aparatą, kurio pagalba pasiruošime kuro atsargas žiemai.
Surinktą popierių, geriausiai laikraščiai, nes geriausiai dega, sumetame į statinę, įpilame vandens. Išmirkęs popierius po kelių dienų taps puikiausia medžiaga būsimiems kuro briketams. Žinoma, reikės ir pjuvenų. Popieriaus masę sumaišysime su pjuvenomis. Gautą masę sudedame į savo pasigamintą presavimo aparatą, kurio pagalba pašaliname vandens perteklių ir įdėjus visiškai nedaug pastangų - žinoma, turime nemokamą kurą - nemokamą šilumą būstui. Yra liaudiškas posakis ʺruošk roges vasarąʺ analogiškai galima būtų pasakyti - ruošk kurą vasarą. Taigi rūpintis tuo kuo šildysime būstą, reikia pavasarį. Ypač jei tai kuro briketai. Nes jiems yra reikalingas džiūvimo laikas.
Per kelias valandas vienas žmogus be didesnių pastangų gali pasigaminti kuro visai savaitei. Šis šildymo būdas jau seniai populiarus vakarų Europoje.

Mokykla: Kėdainių ʺAtžalynoʺgimnazija

Miestas: Kėdainiai
Ekoidėjos pavadinimas: „Stoginė dviračiams“

Ekoidėjos aprašymas:
ʺAtžalynoʺ gimnazija yra miesto pakraštyje. Mieste įrengti dviračių takai. Dalis mokinių į gimnaziją atvažiuoja dviračiais. Esant blogam orui dviračiai yra atviroje vietoje. Renovavus gimnazijos aikštyną atsirado laisvos vietos. Gimnazistai siūlo pagaminti stoginę dviračiams iš plastikinių butelių. Atsiradus stoginei manome, kad padaugės gimnazistų, kurie rinksis ekologišką transporto priemonę -dviratį. Ir taip skatinsime ekologiją savo mieste.

Mokykla: Dzūkijos pagrindinė mokykla

Miestas: Alytus
Ekoidėjos pavadinimas: ʺKą pasėsi, tą ir pjausiʺ

Ekoidėjos aprašymas:
Didelė dalis mokinių, besimokančių Alytaus Dzūkijos pagrindinėje mokykloje, gyvena individualių namų kvartale mieste arba atvažiuoja iš užmiesčio, kur šeimos turi bent po keletą arų žemės skirtos sodui ir daržui. Šeštos klasės mokiniai geografijos pamokose supažindinami su dirvožemio savybėmis ir jo gerinimo būdais. Buvau maloniai nustebinta, kai išgirdau, kiek mokiniai žino apie augalų priežiūrą, ekologinę ir gamtinę žemdirbystę. Kadangi tema nagrinėjama pačiame pavasarinių lauko darbų įkarštyje, vaikams pasiūlėme susitarti su tėvais, kad bent 1 m² žemės savo namuose jie prižiūrėtų visą augalų vegetacijos laikotarpį, patys savo nuožiūra pasisodintų keletą daigelių vėlyvųjų daržovių ir jas prižiūrėtų iki rudens. Svarbu, kad tos pačios rūšies augalai augtų dar ir kitoje daržo vietoje, kad vaikai galėtų palyginti jų augimą.
Su mokiniais sukūrėme atmintinę, kuri jiems padėtų prižiūrint savo augalus. Pagrindinė nuostata – nenaudoti jokių mineralinių trąšų ar cheminių preparatų, o tik tai, ką duoda pati gamta. Vaikai aprašė kaip pasiruošti įvairių tirpalų daržovių laistymui (pvz.: atvėsintas vanduo, kuriame virė kiaušiniai (o lukštus susmulkinti ir įterpti į dirvožemį), dilgėlių ištrauka), mulčiavimas nupjauta vejos žole, išbarstomi kavos tirščiai. Nuo kenkėjų augalus ginti irgi liaudiškomis priemonėmis: kopūstus nuo spragių - medžio pelenais, agurkus ar pomidorus nuo miltligės - česnako ištrauka, savo sklypelį aptverti dilgėlėmis, kurios net ir sudžiūvę saugos nuo sraigių, o kai kuriuos kenkėjus tiesiog surinkti ir sunaikinti.
Visą sezoną mokiniai pasižadėjo ne tik prižiūrėti savo augalus, bet ir rašyti dienoraštyje, kaip tie augalai vystosi. Būtina palyginti jų augimo eigą su kitoje vietoje pasodintais tos pačios rūšies augalais, kurių augimas skatinamas (daugelis sakė, kad saikingai) mineralinėmis trąšomis arba nuo kenkėjų ginamasi cheminiais purškalais. Sulaukus savo derliaus svarbu jį palyginti su tėvų prižiūrėtomis daržovėmis – koks dydis, skonis. Prieš sodinant daržą kiekvienas mokinys nusibraižė savo sklypelio planą ir parašė ar nupiešė tai, ką jame augins.
Vaikai susitarė, kad iki mokslo metų pabaigos dalinsis daržininkystės įspūdžiais mokykloje, o per atostogas bendraus internetu. Kadangi pati esu ekologinės ir gamtinės žemdirbystės šalininkė, prireikus vaikams galėsiu visada padėti patarimais. Mūsų tikslas, kad mokiniai patys pažintų sveiko (be chemikalų) augalų auginimo naudą, jaustų atsakomybę už savo darbą, o tuo pačiu prisidėtų prie dirvožemio tausojimo.

Mokykla: Vilniaus Baltupių progimnazija

Miestas: Vilnius
Ekoidėjos pavadinimas: „Ekologija linksmai“

Ekoidėjos aprašymas:
Projektas mokslo metams – ekorenginių ciklas 2016 m. „Apie ekologiją linksmai“.
Mūsų progimnazijoje mokosi mokiniai nuo 1 iki 8 klasės, tai amžius, kai mokymosi procesas turi būti patrauklus ir įvairus. Projekto tikslas –integruota į įvairias pamokas švietėjiška ekologinė veikla, į kurią būtų įtraukti ir tėveliai. Mokiniai bus mokomi pagarbiai elgtis su gamta, atsakingai vartoti, saugoti, jie praplės savo žinias apie gamtinę aplinką, rūšiavimo svarbą, atliekų tvarkymą ir išmoks kūrybiškai panaudoti antrines žaliavas.
Ekoidėjos veiklos:

● Filmukų apie gamtosauga peržiūra ir aptarimas;
● Anketos tėvams ir mokiniams ir mokytojams;
● Madų šou-mokiniai kūrybiškai panaudoja antrines žaliavas kurdami modelius ir aksesuarus, kurie atspindi ekologijos temą ir savo modelius demonstruoja mokyklos bendruomenei;
● Eko-kalėdinių žaisliukų ir dekoracijų gaminimas ir paroda;
● Karnavalo tema- ʺEkopasakaʺ, dekoracijos ir karnavalo kostiumai sukurti iš antrinių žaliavų. Tikslas – pristatyti ekoidėjas, kūrybingas antrinių žaliavų panaudojimas;
● Sendaikčių turgus-senus, nereikalingus daiktus prikelti naujam gyvenimui;
● Dalyvavimas akcijose „DAROM“ ir „MES RŪŠIUOJAM“;
● Dviračių žygis „GYVENK SVEIKAI“ -, kurio metu dalyviai kvies rinktis ekologišką transporto priemonę ir aktyvų gyvenimo būdą.
● Projektų apie ekomaistą rengimas ir pristatymas. Degustacija.

Organizatorius

ban         ban

Eko Draugai

EkoVisiemsGeraiDienai

© 2013 SMK
Sukurta: Creative Partner